Kindercoaching



Laatst zat ik in een wachtruimte en daar gebeurde iets wat me aan het denken heeft gezet.
Uit een behandelkamer kwamen een klein jongetje en waarschijnlijk zijn vader gelopen. Ze liepen regelrecht naar de kauwgomballen machine. Het jongetje had een muntje in zijn hand en riep opgetogen: ‘ik wil graag een gele!’. De automaat zat gevuld met allerlei kleuren ballen. Hij stopte er zijn muntje in en vol verwachting opende hij het luikje. Daar sprong een vuurrode bal zijn kant op. Beteuterd pakte hij de rode bal en riep nu wat harder en teleurgesteld: ’ja, maar ik wilde graag een gele. Ik wilde een gele!’.

Nu wil ik jou wat vragen. Wat zou jij tegen het jongetje zeggen, als jij bij hem was geweest?

Zijn vader, begon een waterval van zinnen te spuwen: ‘ja, maar je hebt nu een rode. Rode zijn ook heel lekker. Deze is toch ook goed?’. En toen het jongetje nogmaals riep dat hij een gele wilde, zei zijn vader: ‘ik kan niet toveren he?!’
Ik denk dat het jongetje al lang wist dat hij niet met een tovenaar in huis woonde. Hij werd zichtbaar niet vrolijker van alles wat er tegen hem gezegd werd.

Wat is nu de meest belangrijke vraag die gesteld had kunnen worden denk jij?

Want dan had het jongetje kunnen vertellen waarom. Waarom hij zo teleurgesteld was. Waarom een gele zoveel beter is. De vader had dan gericht het kleine mensje kunnen troosten. Nu kwam er alleen een hoop verhaal waar het kindje helemaal niets mee kon. Dit kind was zeer verdrietig, daarna werd hij niet gezien, daardoor voelde hij zich waarschijnlijk bovenop dit alles: niet begrepen en alleen. Én hij had geen gele kauwgombal.
Waarom leidde nu een verkeerde kleur kauwgombal tot een compleet drama?
Dat zien we vaak in coaching met kinderen. Het waarom van het verhaal, daar komen kinderen vaak niet aan toe. Vaak wordt er gesust en komen oplossingen welke niet de oplossingen zijn op het probleem van de kleine eigenaar. Het kind voelt zich niet geliefd en alleen.

Het is ook vaak zo dat dat wat het kind ervaart, niet (meer) in de ervaringswereld van de volwassene voorkomt. De bekende wolven onder de bed, de spoken die door de slaapkamer dwalen, de overleden oma die op het speelplein staat als het kind, vanuit zijn klas, naar buiten staart. En dan nog de allerbeste vriendjes die ouders vaak niet kunnen waarnemen.

Ik zou hem graag willen vragen: Waaróm wil je zo graag een gele?

 

Hoe kan dat anders? Healing Arts Kindercoaching

Tijdens de Healing Arts Kindercoaching die gegeven wordt in Masterclasses, brengen we de vaardigheden over, die zo belangrijk zijn als je gaat werken met kinderen. De vaardigheden hoe met kinderen te praten over dat wat ze het meeste bezighoud. Om dit eerst tastbaar en zichtbaar te maken zodat we er rustig naar kunnen kijken en uit kunnen vogelen wat er nu precies aan de hand is. Wat komen de onzichtbaren vertellen, welke boodschap hebben zij? Welke boodschap heeft het kind en hoe creëren we rondom deze chaos, rust.

We leren hoe afscheid te nemen van de onruststokers en hen buiten het beïnvloedingsveld brengen. En, heel belangrijk, we leren het kind hoe het dit een volgende keer zelf kan doen. We benaderen het kind vanuit zijn ‘volledige bewustzijn’, waar het alles weet. Wij zetten het veld neer van Liefde, waar het kind veilig kan gronden en kan voelen wat waar is. Voor het kind is dit direct voelbaar en hoeft het niet allemaal alleen te doen. Er is een groep Healing Arts therapeuten welke is gespecialiseerd in het werken met kinderen. Zoek contact als je iemand zoekt voor jouw kind!

Healing Masterclass

Ook als je dit zelf wilt leren! Je kunt van onschatbare waarde zijn voor kinderen dus als je voelt dat dit resoneert met je, twijfel dan niet en neem deel aan de Masterclass.

  Nancy Jacobs     14-07-2021 13:17     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.